Herpes

Herpes Simplex er et virus infeksjon. Det kan utløses av 2 forskjellig virus type 1 som er årsak til forkjølelse sår og type 2 som gir infeksjon i underlivet, genital herpes.

Type 1 herpes en hudinfeksjon i munn og på leppene. Det kan medfører kløe, svie og smerter. Type 2 herpes et virus infeksjon i underlivet, som smitter ved seksuell kontakt og ved munnsex. Begge former for herpes, har de typiske symptomer med blemmer som utvikler seg til skorpedannelse, kløe, svie og kan vær betydelig smertefullt.

Hos kvinne
Herpes ved øye
Hos menn
Herpes ved leppene

Herpe infeksjonen er smittsom og man bør infomrmerer sin partner at man har en smittsom infeksjon.  Tross behandling er man ikke beskyttet og kan fortsatt smitter de andre, men risikoen for å smitte blir mindre.

• Aller vigtiske er alt man bruke et sikker beskyttesle som kondom.
  • Bruke av lokal beh med aciklovir og valaciklovir
  • I betydelig tilstand må man ta systematiske behandling.
  • Lokal bedøvende krem ved smerter.
  • Evt smertestille tabletter

Graviditet og behandling ved Herpes-utbrudd:

Om en gravid får herpesutbrudd, så behandles hun akkurat som nevnt ovenfor i største deler av svangerskapet. Det spesielle er om den gravide får utbrudd rundt fødselen. For kvinner som får førstegangsutbrudd etter 34. svangerskapsuke, gis det Acyclovir tablett kur inntil fødsel, og det anbefales forløsning med keisersnitt. Også for kvinner som har herpesutbrudd ved fødetidspunktet anbefales det keisersnitt. Dette er fordi en så stor
prosent av barna vil bli smittet.

Keisersnitt anbefales altså kun til disse to gruppene. Kvinner som har hatt herpes-utbrudd tidligere, men som ikke har utbrudd ved fødetidspunkt, kan føde normalt.

Det nyfødte barnet behandles dersom en vet eller har mistanke om at barnet er smittet. Behandlingen er acyclovir-injeksjon. Det er to ting som er viktig i forhold til fødsel og det nyfødte barnet. For det første er det viktig å bli klar over om man har/eller har hatt herpes slik at en kan ta eventuelle forholdsregler om det skulle komme et utbrudd ved fødselen. Gravide som har kjent herpes bør derfor opplyse dette til jordmoren og legen.

Det andre er å hindre kontaktsmitte til omgivelsene – ikke minst det nyfødte barnet. Selv om mor har herpesutbrudd, kan hun stelle barnet dersom hun vasker hendene grundig og unngår direkte kontakt mellom herpessåret og barnet. Amming tillates.

Bruke kondom for å hindre smitte seksuelt.