Bakteriell vaginose

Hva er endometriose?

Overflaten som kler innsiden av livmoren kalles endometrien. Hver måned vokser dette laget seg tykt som resultat av østrogenpåvirkning under menstruasjonssyklusen. Legene sier du har endometriose hvis dette vevet vokser andre steder i kroppen. Ingen vet sikkert hvorfor dette skjer hos noen kvinner.

Sannsynligheten for å få endometriose vokser fra puberteten og topper seg i 40- årsalderen. Etter dette synker risikoen igjen.

De vanligste stedene legene finner endometriose er rundt eggstokkene, egglederne, utsiden av livmoren og på veggen inne i bukhulen. Endometriose kan også oppstå på endetarmen og urinblæren.

Siden det dreier seg om samme vevstype, reagerer endometriose på hormonsvingninger på samme måte som endometrien i livmoren. Endometriose-vevet vokser seg med andre ord tykkere hver måned. Deretter avstøtes deler av vevet fra stedet det vokste og begynner å blø som når vevet i livmoren gir menstruasjon.

Blodet fra disse blødningene forsvinner ikke så lett, og før kroppen blir kvitt det kan det oppstå en betennelse som irriterer nærliggende vev og gir arr og væskefylte kuler kalt cyster.

En slik betennelse kan også skade egglederne eller eggstokkene. Eggstokkene er der kvinnens eggceller oppbevares, modnes og frigjøres ved eggløsning.

Eggstokkene er forbundet med egglederne som fungerer som kanaler der eggcellene beveger seg gjennom på vei til livmoren. Dersom det oppstår en betennelse på disse strukturene kan de feste seg i hverandre og egglederne kan bli tett slik at eggcellene ikke kommer frem. Dette kan gi problemer med å bli gravid.

De to hoved symptomene på endometriose er smerter og problemer med å bli gravid. Noen kvinner har imidlertid endometriose uten å oppleve symptomer i det hele tatt.

Smerte er det vanligste symptomet. Kvinner med endometriose får smerter fra bekkenhulen, altså helt nederst i magen. Smertene kan være alt fra en vag smertefølelse til kraftige smerter. Noen kvinner har smerter hele tiden. Andre får smerter bare på spesielle tidspunkter. Dette kan være under sex, når de har avføring eller under menstruasjon. Sterke smerter kan være vanskelig å leve med, og noen kvinner kan være engstelig for at de har fått kreft. Endometriose er ikke kreft.

Menstruasjonssmerter er i seg selv svært vanlig. Smerten kommer noen dager før mens og forverres ettersom blødningen blir kraftigere. Mot slutten av mens blir smerten lettere igjen. Endometriose kan forverre menssmerter.

Noen kvinner med endometriose føler seg slitne og uvel. De kan også få problemer med å sove.

Fruktbarhetsproblemer er også vanlige. Mange kvinner med denne tilstanden kan få barn på vanlig måte, men omtrent én av tre kvinner med endometriose trenger medisinsk hjelp for å bli gravide. Noen kvinner oppdager ikke at de har endometriose før de forsøker å få barn og ikke får det til.

Diagnostisering

Det finnes ingen enkel undersøkelse som kan avsløre endometriose. Derfor må en gynekolog lage ett kikkhull i buken og stikke inn et instrument med et kamera slik at strukturene inne i bekkenet kan ses. Denne prosedyren kalles laparoskopi – ofte kalt kikkhullskirurgi. En laparoskopi er en diagnostisk undersøkelse, altså en undersøkelse for å finne ut hva som kan være galt, men den gir også muligheter for å behandle sykdommen mens legen er inne i buken med instrumentet.