Botulinum Toxin (Botox)

Botox er et legemiddel som legene har brukt i årevis for å behandle rynker og ansiktskrøller. Botox er et merkenavn på et toksin laget av bakterien Clostridium Botulinum.

Botox glatter ut sinna rynker, smilerynkene og rynker i panne og på hals. For å vedlikeholde resultatet må behandlingen gjentas ca. hver 4-6 måned.

For kvinder & mænd

Hva brukes Botox for?

Den vanligste årsaken til at leger bruker Botox er å redusere utseendet på ansiktsrynker. Men å få et Botox-skudd kan hjelpe til med å behandle andre forhold, for eksempel:

• Alvorlig svette i armhulen (hyperhidrose)
  • Cervikal dystoni, en nevrologisk lidelse som forårsaker alvorlige muskelspasmer i nakke og skulder
  • Blinker som du ikke kan kontrollere (blefarospasme)
  • Øyne som peker i forskjellige retninger (strabismus)
  • Kronisk migrene
  • Overaktiv blære

Hvordan virker Botox?

Botox bruker forskjellige former for Botulinumtoksin for midlertidig å lamme eller slappe av muskelaktivitet, og er et godt alternativ for dynamiske rynker. Det kan glatte ut rynker og gjenopprette et mer ungdommelig utseende.

Hvordan gjøres en Botox-prosedyre?

Å få Botox tar bare noen få minutter. Du trenger ikke bedøvelse. Leverandøren bruker en liten nål for å injisere Botox i spesifikke muskler med bare mindre ubehag.

Det tar vanligvis 7 til 14 dager å få full effekt. Det er best å unngå at alkohol starter minst 1 uke før prosedyren. Du bør også slutte å ta Aspirin og betennelsesdempende medisiner to uker før behandlingen for å forhindre blåmerker.

Unngå å gni/ masserer injeksjonsstedet i 24 timer, slik at du ikke sprer Botox til et annet område. Legen din kan også be deg om å holde deg oppreist i 4 timer etter skuddene og ta en fridag fra trening.

Hvor lenge varer et Botox-skudd?

Effektene av Botox vil vare i 3 til 6 måneder. Når muskelhandling sakte kommer tilbake, begynner linjene og rynkene å dukke opp igjen og må behandles igjen. Linjene og rynkene virker ofte mindre alvorlige med tiden fordi musklene krymper.

Hva er bivirkningene av Botox?

Du kan ha noen midlertidige bivirkninger etter en Botox-injeksjon. Disse kan omfatte:

• Blåmerker. Dette er den vanligste bivirkningen og vil forsvinne.
  • Disse er vanligvis sjeldne og slutter om 24 til 48 timer.
  • Hengende øyelokk. Dette skjer med bare en liten prosentandel av mennesker og forsvinner vanligvis innen 3 uker. Det skjer vanligvis når Botox beveger seg, så ikke gni det behandlede området.
  • Skjevt smil eller sikling
  • Øyetørrhet eller alvorlig rive
  • Mild smerte eller hevelse rundt injeksjonsstedet
  • Influensalignende symptomer eller en generell uvel følelse
  • Urolig mage
  • Nummenhet
  • Svakhet i nærliggende muskler
  • Fibrosedannelse (hos få?

Hvem bør ikke få Botox?

Personer som er gravide, ammer eller har en nevrologisk sykdom, og hvis man er allergisk mot kumelk protein bør ikke bruke Botox. Fordi Botox ikke fungerer for alle rynker, må du først kontakte lege.

Botox & hyperhidrose (Svettebehandling)

Botox kan gis for hyperhidrose som behandling for personer som svetter for mye underarmen.

For å behandle overdreven svetting, må en pasient få svært små mengder injisert i mange områder av underarmene. Når de utføres riktig, har pasientene lite smerte eller ubehag.

Injeksjonene blokkerer midlertidig en kjemikalie i kroppen som stimulerer svettekjertlene. De fleste pasienter merker resultater fire til fem dager etter behandling.

Noen forskningsstudier antyder at denne behandlingen kan være effektiv for andre områder av kroppen. Det kan hjelpe kvinner etter overgangsalderen som svetter for mye på hodet. Det kan være effektivt for overdreven svette som påvirker hender og føtter.

Hvor lenge varer effekten?

Redusert svetting varer omtrent fire til seks måneder, og noen ganger lenger. Når overdreven svette kommer tilbake, kan du bli trukket tilbake.

Bivirkninger

Den vanligste er midlertidig muskelsvakhet, som kan oppstå når denne injiseres i hendene.